Podgląd na żywo z gniazda kosów

samica kosa Na początku maja kosy założyły gniazdo w skrzynce na kwiaty na balkonie w siedzibie Magazynu Przyrodniczego SALAMANDRA w Poznaniu. Czujemy się zaszczyceni. Postanowiliśmy udostępnić podgląd na żywo procesu wysiadywania i wychowywania młodych kosów. Można go oglądać poniżej lub na naszym kanale youtube.
Serdecznie zapraszamy!

Transmisja

Aby oglądać, klinknij na ikonkę na środku powyższego obrazka. Klikając na napis YouTube w dolnym prawym narożniku filmu można przejść do większego podglądu.

Kalendarium

Po pierwszych tegorocznych lęgach (2019), kiedy samiec zajmował się jeszcze podlotami, samica rozpoczęła poszukiwania odpowiedniego miejsca na nowe gniazdo. Po raz pierwszy na nasz balkon przyleciała 1 maja i zrewidowała skrzynki z kwiatami. Najwięcej czasu spędziła w tej z goździkami.

Najwyraźniej uznała ją za nadającą się, gdyż 2 maja od rana przystąpiła do budowy gniazda wśród goździków. Wydrążyła na środku skrzynki okrągły, równy otwór w ziemi i zaczęła wyściełać go suchymi źdźbłami. Po czym przez całe popołudnie już się nie pokazywała. Poniższy filmik zrobiliśmy teleobiektywem, przez zamknięte okno, by nie niepokoić ptaka.

budowa gniazda

Następnego dnia - 3 maja, mimo że to dzień wolny od pracy, ukończyła budowę.

Gotowe gniazdo stało puste aż do 5 maja, kiedy to rankiem samica złożyła pierwsze jajo... i znów zniknęła na cały dzień. Tę noc jednak po raz pierwszy spedziła na gnieździe.

1jajo

Od tej pory codziennie rano przybywało jedno jajo, a samica coraz częściej i na coraz dłużej siadała na gnieździe. Drugie jajko pojawiło się 4 maja koło południa.

2jaja

Po złożeniu trzeciego jaja 5 maja samica rozpoczęła już regularne wysiadywanie.

3jaja

6 maja przy gnieżdzie ustawiliśmy statyw z kamerką. Samica nie wykazywała nim zainteresowania.

4jaja

7 maja zostało złożone ostatnie, piąte jajo. Zdjęcia i kontolę gniazda wykonywaliśmy tylko pod nieobecność samicy.

5jaj

Po raz pierwszy samiec pojawił przy gnieździe 8 maja. Króko skontrolował nietypowe lokum swojej małożonki i odleciał. Zwykle kosy zakładają gniazda na krzewach i drzewach, niezbyt wysoko nad ziemią. Gniazda na gruncie wśród roślin zielnych lub wysoko nad ziemią stanowią rzadkość. Tutaj mamy do czynienia z dwoma takimi wyjątkami na raz.

samiec-1

Od 9 maja samiec zaczął przynosić wysiadującej samicy jakieś smakołyki. Widocznie pisklęta z poprzedniego lęgu już się usamodzielniły i tatuś ma znów nieco czasu dla swojej partnerki.

10 maja uruchamiamy transmisję testową, a 11 maja udostępniamy ją na youtubie i naszej stronie www.