ATLAS PŁAZÓW I GADÓW POLSKI - z kluczami do oznaczania

„Atlas płazów i gadów Polski” jest nowym wydaniem atlasu herpetologicznego Polski, należącego do literatury podstawowej w zakresie nauk biologicznych. Obrazuje on aktualny stan wiedzy o rozmieszczeniu i charakterze występowania gatunków płazów i gadów w skali całego kraju. U obu tych grup zwierząt, pod wpływem najświeższych badań populacyjnych i molekularnych, wprowadza istotne zmiany w systematyce i taksonomii. Nie jest on jednak ani typową książką, ani podręcznikiem akademickim, jest natomiast wzbogaconym problemowo atlasem rozmieszczenia zwierząt, który może służyć jako pomoc w zajęciach terenowych i specjalistycznych dla studentów nauk przyrodniczych, zwłaszcza kierunków biologicznych, środowiskowych i leśnych. Ważną pozycję w tym atlasie stanowią nowoczesne klucze do oznaczania gatunków.

Dobrany zespół wybitnych specjalistów-autorów gwarantuje wysoką jakość merytoryczną dzieła. Na jego oryginalność składa się przede wszystkim zawartość faktograficzna i wprowadzenie nowych rozdziałów (np. tło paleozoologiczne, krytyczny przegląd systematyki) z najnowszymi osiągnięciami w zakresie herpetologii europejskiej. W polskiej literaturze naukowej nie ma on odpowiednika. Praca jest dziełem zespołowym 12 autorów – zawodowych herpetologów i zoologów z dużym doświadczeniem herpetologicznym, reprezentujących PAN i wyższe uczelnie krajowe. Zespół autorski dobrano spośród czołowych herpetologów Polski według kryteriów ściśle merytorycznych. Opracowanie redagują prof. Zbigniew Głowaciński (IOP PAN) i prof. Piotr Sura,  UJCM).

Opracowanie to, jakkolwiek naukowe, unika hermetycznego języka i nadmiaru specjalistycznej terminologii, toteż  dostępne jest dla odbiorców o podstawowym przygotowaniu przyrodniczym. Będzie również przydatne dla wszelkich służb ochrony przyrody i planistów specjalizujących się w przestrzennym zagospodarowaniu kraju.

Nowy atlas prezentuje dzisiejszy stan poznania krajowej fauny płazów i gadów na tle najnowszej wiedzy paleontologicznej, spajającej przeszłość z teraźniejszością. Ponadto oferuje oryginalne klucze do oznaczania gatunków obu grup systematycznych, w wypadku zaś płazów – klucze uwzględniające poszczególne stadia rozwojowe tych ziemno-wodnych zwierząt. Oprócz walorów poznawczych publikacja zawiera wnioski praktyczne, cenne dla ochrony przyrody, płazów i gadów w szczególności.

Magazyn Przyrodniczy SALAMANDRA patronuje temu wydawnictwu.

Więcej: ksiegarnia.pwn.pl