Każdy ma swój dom...

Tablica o skrzynkach nadrzewnych została postawiona w pobliżu małego zadrzewienia, gdzie również umieściliśmy sześć typów skrzynek dla różnych gatunków ptaków oraz nietoperzy

W Kopankach powstała nowa ścieżka edukacyjna pod nazwą „Każdy ma swój dom”. Stworzyliśmy ją wspólnie ze Szkołą Podstawową w Kopankach, z którą współpracujemy od końca lat 90. XX w.

Na czterech tablicach znalazły się informacje dotyczące czterech grup siedlisk i zachowań charakterystycznych dla różnych gatunków zwierząt. Na pierwszej przedstawiliśmy owady zapylające, które tracą żerowiska na skutek braku kwietnych łąk i odpowiednich schronień. Zwracamy tu także uwagę na przynależność do tej grupy owadów dziesiątków gatunków oprócz wszystkim znanej pszczoły miodnej. Tablica ta stanęła przy ogródku dla owadów zapylających, który powstał wcześniej w ramach projektu dotyczącego wspierania inicjatyw lokalnych (również wspólnie realizowanego przez „Salamandrę” i szkołę w Kopankach).

Następne tablice dotyczą wody jako środowiska życia oraz coraz bardziej w ostatnich latach docenianej przez człowieka roli martwego drewna. Organizmy żyjące w obu typach środowisk źle znoszą zmiany w swoich miejscach przebywania. Częste zanieczyszczenie wód, w których zmieniane są parametry, takie jak zasolenie (w tym związane z usuwaniem oblodzenia z dróg), obecność biogenów, spadek przezroczystości czy zanieczyszczenie martwymi częściami organizmów, powoduje wymieranie większości gatunków. Z martwym drewnem jest jeszcze gorzej – wciąż w lasach gospodarczych jest go bardzo mało, co powoduje, że zaburzony jest cały ekosystem przez brak gatunków saproksylofagicznych. Brak ten ma rozleglejsze skutki, bo wpływa np. na niedobór schronień dla zwierząt wykorzystujących dziuple (ptaki, nietoperze, inne ssaki, np. popielice itp.). Czwarta tablica poświęcona jest drewnianym skrzynkom nadrzewnym, które mają wypełnić tę lukę.

Ostatnia tablica to rodzaj podsumowania podanych wcześniej informacji. Każdy może tu zmierzyć się z zadaniem przyporządkowania zwierzęcia do jego domu za pomocą zdjęć na specjalnie przygotowanej grze pamięciowej (memory).

Tekst i zdjęcie: Radosław Dzięciołowski