Bojowy grzybek

Maczugowaty, pomarańczowy owocnik zbiorowy maczużnika bojowego, wyrastający z przerośniętej i uśmierconej przez grzybnię poczwarki owada. Na powierzchni „maczugi” widać niewielkie brodawki - są to pojedyncze owocniki o podłużnym kształcie, częściowo zagłębione w zbitej plesze owocnika zbiorowego

Fot. Piotr Stańczak

Na grzybobraniu w kurpiowskich lasach dostrzegłam pośród mchów chropowatą, łososiowopomarańczową maczugę pięciocentymetrowej wysokości. Od razu wiedziałam, że to nie krasnoludki ją zgubiły. Oto spotkałam na swej drodze bardzo interesujący gatunek grzyba, należący do gromady workowców (tej samej, w której znajdują się znane wszystkim drożdże, smardze i trufle). Grzyb ten jest pasożytem owadów, które niczego nie przeczuwając, zagrzebują się pod ziemią, by spędzić tam zimę.

Więcej w drukowanym wydaniu SALAMANDRY...