Największe sowy świata

Przypuszczalny wygląd płomykówki bahamskiej Tyto pollens oraz porównanie skamieniałości tego gatunku ze współcześnie żyjącą płomykówką amerykańską (dawniej podgatunek żyjącej w Polsce płomykówki, o podobnych rozmiarach)

rys. Piotr Gryz

Sowy (Strigiformes) to powszechnie znana grupa ptaków drapieżnych, w której większość gatunków słynie z przystosowania do nocnego trybu życia. Ptaki te występują na całym świecie poza Antarktydą i zamieszkują różne środowiska – od arktycznej tundry po pustynie i lasy tropikalne. Wyróżnia się od 224 do 246 gatunków sów (wliczając w to pięć wymarłych w czasach historycznych), które należą do dwóch rodzin: puszczykowatych (Strigidae) i płomykówkowatych (Tytonidae). Sowy stanowią jedną z najstarszych grup współczesnych ptaków, na co dowodem mogą być skamieniałości pochodzące z paleocenu (sprzed 60–56 milionów lat temu).

Więcej w drukowanym wydaniu SALAMANDRY...