Nietoperze w Czarnogórze

Polscy badacze wykryli nowy gatunek nietoperza dla fauny Czarnogóry i znaleźli nieznane dotąd schronienie kilkuset nietoperzy.

Podkowce śródziemnomorskie z zainteresowaniem przyglądają się polskim badaczom w jaskini koło miejscowości Risan

W drugiej połowie sierpnia 2014 roku, w uzgodnieniu z naukowcami i organami ochrony przyrody z Czarnogóry, odbyła się polska wyprawa naukowa do tego kraju, mająca na celu lepsze rozpoznanie fauny nietoperzy. Inicjatorem i kierownikiem wyprawy był dr Alek Rachwald z Instytutu Badawczego Leśnictwa, a wśród uczestników byli także chiropterolodzy z „Salamandry” – Anna Zapart i dr Andrzej Kepel oraz współpracujący z naszym Towarzystwem także w innych projektach badacze z Uniwersytetu Wrocławskiego – dr Tomasz Kokurewicz i Grzegorz Apoznański. Miało to być wstępne rozpoznanie, jednak przyniosło ciekawe wyniki. Po raz pierwszy stwierdzono w Czarnogórze obecność mopka zachodniego (Barbastella barbastellus). Potwierdzono też występowanie nocka rudego (Myotis daubentonii), którego pierwszy raz odnotowali w tym kraju naukowcy holenderscy zaledwie kilka miesięcy wcześniej. Udało się zarejestrować także nietoperze z wielu innych gatunków – w tym rzadkich lub niewystępujących w Polsce, a charakterystycznych dla europejskich wybrzeży Morza Śródziemnego.

Ostatniej nocy, w trakcie poszukiwania miejsca na rozbicie namiotu, uczestnicy wyprawy przypadkowo natrafili na nieznaną czarnogórskim chiropterologom jaskinię, w której swoją kryjówkę miało około 500 nietoperzy – głównie podkowców śródziemnomorskich (Rhinolophus euryale), ale także co najmniej dwóch innych gatunków. Jest to cenne miejsce, zasługujące na ochronę. Badania będą zapewne kontynuowane w kolejnych latach.

Tekst i zdjęcie: Andrzej Kepel