W polskich przepisach dotyczących środowiska wciąż dzieje się sporo. W roku 2015 tylko w ustawie o ochronie przyrody pięciokrotnie wprowadzono istotne nowelizacje i opublikowano jej kolejny tekst jednolity, trzykrotnie zmianom podlegała ustawa o lasach, bardzo znacząco zmieniono regulacje dotyczące rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego oraz Prawo wodne. Ukazała się (i następnie została znowelizowana) ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, która wprowadziła istotne korekty do dziesięciu innych aktów prawnych. Tak wymieniać można długo. Zastanawiałem się, którą z tych nowelizacji wybrać jako temat artykułu do tego numeru Magazynu i... zdecydowałem się omówić jedną z grup zmian, których zabrakło.
Doskonale się wspina, wciska we wszelkie szczeliny i pływa. Chwytnymi łapkami bez problemu rabuje gniazda ptaków nawet ukryte głęboko w dziuplach. Prawdopodobnie jest już za późno, by powstrzymać inwazję szopa pracza w Polsce
Fot. Mateusz Matysiak
Z początkiem stycznia 2015 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1143/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań zapobiegawczych i zaradczych w odniesieniu do wprowadzania i rozprzestrzeniania inwazyjnych gatunków obcych. Na podstawie art. 4 tego aktu Komisja Europejska powinna w pierwszych dniach stycznia 2016 roku przyjąć wykaz inwazyjnych gatunków obcych, stwarzających zagrożenie dla Unii. Dopiero gdy wykaz ten wejdzie w życie, rozporządzenie to zacznie realnie obowiązywać wszystkich obywateli Unii. Na podstawie art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia, gatunków, które znajdą się we wspomnianym wykazie, dotyczyć będą zakazy:
Od tych ogólnych zakazów rozporządzenie przewiduje kilka wyjątków:
Rozporządzenie dopuszcza stosowanie przez kraje członkowskie środków ostrzejszych niż podane w rozporządzeniu, a także przewiduje procedury obejmowania podobnymi ograniczeniami obcych gatunków inwazyjnych, które stanowią zagrożenie nie dla całej Unii, ale dla jej regionów lub poszczególnych krajów. Oznacza to, że Polska będzie mogła nadal stosować ograniczenia także w odniesieniu do gatunków innych niż podane w wykazie ogłoszonym przez Komisję UE, a także współpracować w tym względzie z innymi państwami członkowskimi i uzyskiwać ich pomoc.
Choć omawiane rozporządzenie obowiązuje bezpośrednio i wprost w całej Unii Europejskiej, w celu jego skutecznej realizacji państwa członkowskie muszą wprowadzić wiele własnych regulacji prawnych i rozwiązań organizacyjnych, a także przedsięwziąć odpowiednie działania. Niektóre z tych obowiązków należy wypełnić w ciągu 18 miesięcy od przyjęcia wspomnianego wykazu. Dotyczy to przede wszystkim ustanowienia systemu nadzoru, w którym gromadzi się dane o występowaniu w środowisku wymienionych w wykazie gatunków, przeprowadzenia analiz dróg niezamierzonego wprowadzania lub rozprzestrzeniania się tych gatunków i zidentyfikowania tych z nich, które wymagają priorytetowych działań (w terminie trzech lat należy ustanowić i wdrożyć plany działania w celu rozwiązania kwestii tych priorytetowych dróg) oraz wprowadzenia skutecznych środków zaradczych wobec tych gatunków, które rozprzestrzeniły się już na szeroką skalę w danych państwach. Niektóre regulacje prawne powinny być jednak wprowadzone do 2 stycznia 2016 roku. Dotyczy to m.in. utworzenia w pełni funkcjonujących struktur prowadzenia kontroli urzędowych niezbędnych do zapobiegania zamierzonemu wprowadzaniu do Unii tych gatunków (tę funkcję może w Polsce pełnić Służba Celna) oraz wprowadzenia skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji (kar) za naruszenie tego rozporządzenia, a także zapewnienia ich stosowania (przy czym regulacje te powinny zakładać zwracanie przez sprawców czynów zabronionych kosztów podjętych środków zapobiegających, minimalizujących, łagodzących i renaturyzacji, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”). Gdy tylko ukaże się wykaz gatunków, których rozporządzenie dotyczy, odpowiednie organy państw członkowskich powinny też „podjąć wszelkie racjonalne kroki”, w szczególności rozpocząć programy uświadamiające i edukacyjne, w celu powiadomienia niekomercyjnych właścicieli zwierząt wpisanych do wykazu (którzy mieli te zwierzęta, zanim zostały do wykazu wpisane) o ryzyku, jakie stanowi przetrzymywanie tych zwierząt, i środkach, jakie należy podjąć w celu zminimalizowania ryzyka ich rozmnażania i ucieczki. Powinny także podejmować „wszelkie niezbędne kroki w celu zapobieżenia niezamierzonemu wprowadzaniu lub rozprzestrzenianiu tych gatunków”.
Żółwie ozdobne to już wręcz symbol inwazyjnych gatunków obcych. W Polsce spotykamy je w większości zbiorników wodnych w pobliżu dużych miast, ale niestety pojawiają się także w miejscach przyrodniczo cennych
Fot. Ryszard Sąsiadek
Niestety – w Polsce do tej pory nie wprowadzono specjalnych regulacji, które umożliwiałyby efektywne przestrzeganie rozporządzenia, gdy tylko ukaże się wspomniany wykaz gatunków. Nie ustalono np. żadnych sankcji. Brak nawet tak elementarnych rozstrzygnięć, jak wskazanie organów, które są odpowiedzialne za realizację poszczególnych postanowień tego rozporządzenia (nie mówiąc już o zarezerwowaniu funduszy na niezbędne działania). Nie ma realnych szans, by odpowiednie przepisy powstały do chwili opublikowania wykazu, a więc początkowo – przez trudny do przewidzenia czas – rozporządzenie będzie w Polsce martwe.
Należy jednak przyznać, że nie tylko Polska ma opóźnienia we wprowadzaniu w życie postanowień omawianego rozporządzenia. Wszystko wskazuje na to, że także opublikowanie kluczowego unijnego wykazu gatunków odbędzie się z przynajmniej kilkutygodniowym poślizgiem. Co prawda 4 grudnia 2015 roku Komisja Europejska wraz z Komitetem Ekspertów (reprezentującym państwa członkowskie) przyjęły w tzw. procedurze uzgodnieniowej propozycję pierwszej „listy inwazyjnych gatunków obcych stwarzających zagrożenie dla Unii Europejskiej”, zawierającej 37 taksonów roślin i zwierząt. Była więc możliwość jej opublikowania zgodnie z planem na początku roku 2016 jako rozporządzenia wykonawczego Komisji UE. Jednak 16 grudnia 2015 roku Parlament Europejski w specjalnej rezolucji wezwał Komisję do wycofania projektu tego wykazu, zarzucając m.in. to, że nie został on przygotowany w zgodzie z wiedzą ekspercką, lecz głównie na podstawie przesłanek politycznych. W rezolucji wskazano, że niektóre gatunki z listy nie są w opinii unijnych parlamentarzystów groźne, a brakuje wielu taksonów, które stwarzają realne zagrożenie lub wymierne szkody. Rezolucja ta spowodowała wstrzymanie lub przynajmniej spowolnienie prac. Ostatecznie – wg nieoficjalnych informacji – Komisja Europejska planuje w lutym 2016 roku wydać rozporządzenie z wykazem, w kształcie zaproponowanym w grudniu (patrz tabelka). Wejdzie ono w życie 20 dni po opublikowaniu. Jednocześnie Komisja ma zamiar pracować nad przygotowaniem rozszerzenia tej listy, które mogłoby zostać opublikowane pod koniec 2016 roku. Obecnie Komitet Ekspertów zajmuje się oceną analiz ryzyka wykonanych dla licznych kolejnych gatunków (np. klonu jesionolistnego Acer negundo, barszczu Mantegazziego Heracleum mantegazzianum czy jenota Nyctereutes procyonoides). Być może rozporządzenie Komisji UE z wykazem zostanie zmodyfikowane jeszcze zanim w naszym kraju zacznie być w ogóle przestrzegane.
Andrzej Kepel
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
GATUNKI PROPONOWANE DO WYKAZU OBCYCH INWAZYJNYCH, „ZAKAZANYCH” W UNII EUROPEJSKIEJ
ROŚLINY | |
** | Baccharis halimifolia |
kabomba kalifornijska | Cabomba caroliniana |
eichornia gruboogonkowa (hiacynt wodny) | Eichhornia crassipes |
barszcz perski | Heracleum persicum |
barszcz Sosnowskiego | Heracleum sosnowskyi |
wąkrota jaskrowata | Hydrocotyle ranunculoides |
lagarosyfon wielki (moczarka kędzierzawa) | Lagarosiphon major |
ludwigia wielkokwiatowa (pierwiosnka wodna) | Ludwigia grandiflora |
ludwigia * | Ludwigia peploides |
tulejnik amerykański | Lysichiton americanus |
wywłócznik brazylijski | Myriophyllum aquaticum |
** | Parthenium hysterophorus |
persikaria (rdest, rdestowiec) * | Persicaria perfoliata (Polygonum perfoliatum) |
ołownik łatkowaty | Pueraria montana var. lobata (Pueraria lobata) |
BEZKRĘGOWCE | |
krab wełnistoszczypcy | Eriocheir sinensis |
rak luizjański | Procambarus clarkii |
rak marmurkowy | Procambarus fallax f. virginalis |
rak sygnałowy | Pacifastacus leniusculus |
rak pręgowany (pręgowaty) | Orconectes limosus |
rak * | Orconectes virilis |
szerszeń żółtonogi * | Vespa velutina nigrithorax |
RYBY | |
trawianka | Perccottus glenii |
cebaczek amurski | Pseudorasbora parva |
PŁAZY | |
żaba rycząca (żaba byk) | Lithobates catesbeianus (Rana catesbeiana) |
GADY | |
żółw ozdobny | Trachemys scripta |
PTAKI | |
wrona orientalna | Corvus splendens |
sterniczka jamajska | Oxyura jamaicensis |
ibis czczony | Threskiornis aethiopicus |
SSAKI | |
wiewiórczak rdzawobrzuchy | Callosciurus erythraeus |
wiewiórka szara | Sciurus carolinensis |
wiewiórka czarna | Sciurus niger |
burunduk syberyjski | Tamias sibiricus |
nutria amerykańska | Myocastor coypus |
mundżak chiński | Muntiacus reevesi |
mangusta mała | Herpestes javanicus |
ostronos rudy | Nasua nasua |
szop pracz | Procyon lotor |